– Vi vil rette en stor takk til alle som har bidratt med penger til viktig norsk diabetesforskning, sier Camilla Karstensen, markedsansvarlig i Diabetesforbundet.
Hun er overveldet over givergleden til dem som så på programmet Beat Diabetes – kampen for livet på Verdens diabetesdag. Her ble det samlet inn penger til diabetesforskning i Norge, Sverige og Danmark. Pengene vippset av nordmenn, går uavkortet til Diabetesforbundets forskningsfond.
Samlet inn 3 millioner til sammen
– Dette er første gang vi deltar i en slik storstilt innsamlingskampanje, så vi har ingen tidligere resultater å sammenligne med, men det er ingen tvil om at 600 000 kroner er mange penger, og langt mer enn vi håpet på. Vi er veldig fornøyd, sier Karstensen.
I løpet av sendingen på TV3 ble det vippset inn nærmere 500 000 kroner til 131293. I tillegg kom det inn en del penger i forkant av programmet, og det har fortsatt å komme inn penger i etterkant.
Til sammen ga de skandinaviske landene 3 millioner svenske kroner, hvor ca 1 million ble gitt av danskene, og ca 1,5 millioner av svenskene.
Du kan fortsatt bidra i kampanjen
Alle innsamlede midler går til Diabetesforbundets forskningsfond.
Takker alle deltagerne
– Vi vil også rette en stor takk alle som deltok i programmet og gjorde en fantastisk innsats, fra programleder Iman Meskini og de tre på det norske kjendislaget, til alle menneskene som delte sine historier om å leve med diabetes, sier Camilla Karstensen.
Petter Schjerven, Agnete Husebye og Tom Hilde deltok i landskamp der de løste utfordringer i konkurranse med et dansk og svensk kjendislag.
Fra alle landene fikk vi også høre personlige fortellinger fra flere med diabetes. Fra Norge fikk vi møte Lilly (4), Malene (13), Aisha (14), Brian (22), Vilde (31), Bjørnar (67) og Mahendra (76).
Fikk du ikke sett programmet på TV3, kan du strømme det. Det er tilgjengelig på betalingsplattformen Viaplay, men også gratis på Viafree:
«Beat Diabetes – kampen for livet» er et initiativ fra den svenske stiftelsen Beat Diabetes, som samarbeider tett med Nordic Entertainment Group (TV3, Viaplay). Dette var første gang de skandinaviske landene samlet seg til en felles innsamlingsaksjon.