Det var under moteuken i Milano at Lila Grace Moss, datteren til Kate Moss, gjorde det synlig for hele verden at hun har diabetes type 1. Iført badedrakt og jakke fra motehuset Versace, spradet hun ned catwalken med Omnipoden godt synlig på låret. Bildene fra visningen la hun selv ut på Instagram.

Reaksjonen uteble ikke. Modellen ble hyllet for sin åpenhet:

«Takk for at du bærer din insulinpumpe med stolthet».

«Takk for at du viser fram omnipoden din. Inspirerende for mange med diabetes rundt omkring i verden».

«Jeg digger å kunne vise min elleve år gamle type 1-datter bildene av deg».

«Takk for at du viser verden at man kan gjøre alt man vil selv om man har diabetes type 1».

Dette var noen av kommentarene fra de som følger henne på Instagram.

I et intervju med The Kit forteller Lila Grace Moss om diabetesen.

– Det er ikke så mange som vet at jeg har diabetes. Det synes ikke utenpå. 

Men det var før motevisningen i Milano.

Sitat

At hun velger å vise den frem på den måten, er et klart statement.

Skjermdump fra Instagram

– Tøft gjort

Psykolog Nina Handelsby har selv diabetes type 1, og tror åpenheten til Lila Grace Moss har stor betydning for mange unge med diabetes.

– Det hadde ikke vært noe problem for henne å skjule Omnipoden om hun hadde ønsket det. At hun velger å vise den frem på den måten, er et klart statement, og veldig tøft gjort av henne, sier Handelsby.

Psykologen tror at åpenheten til Lila Grace Moss har stor betydning for andre med diabetes.

Psykolog Nina Handelsby

– Lila Grace Moss er helt klart et forbilde med sin åpenhet. Diabetes er på mange måter en ensom sykdom. Du kan gå mange år uten å møte andre som har det. Det å vite og se at det finnes andre der ute – at det ikke bare er jeg som har det på den måten – det har stor betydning. Forskning viser at støtte fra og kontakt med likepersoner er viktig for å leve godt med en tilstand eller en sykdom. «Det er ikke bare jeg som må leve med dette», er for mange en trøst og støtte. 

Handelsby påpeker at diabetes type 1 er en usynlig sykdom – det er utstyr som pumpe og CGM som gjør at sykdommen synes. At noen derfor tør å være synlig og vise fram utstyret, har mye å si.

– For mange med diabetes type 1 kan det være en barriere å gå fra penn til pumpe og sensor, fordi du må gå med noe fast på kroppen. Det blir også mer synlig enn om du bare bruker penn. For de som ikke vil synes, for eksempel mange ungdommer som helst bare vil være «som alle andre», kan det synlige utstyret forståelig nok oppleves dumt eller sjenerende. På den andre siden kan utstyret være en fordel, for det hjelper til åpenhet uten at en alltid trenger å si så mye selv. Mange er nysgjerrige og spør hva det man har på armen er for noe, og da er det lettere å fortelle og svare.

Normalisering

Katrine Mariell Karlsen

Katrine Mariell Karlsen, leder i Ungdiabetes, mener også at åpenheten til Lila Grace Moss er viktig.

– Ungdiabetes møter ofte unge som synes det er flaut med synlig utstyr, fordi det får dem til å føle seg annerledes. At en kjent modell som Lila Grace Moss går med Omnipod på catwalken, bidrar til en normalisering. Det er også med på å skape nysgjerrighet hos de som ikke vet hva diabetes er – og det kan igjen bidra til kunnskap om sykdommen, sier Karlsen.

Pixar viser mangfold

Også i Disney/Pixarfilmen «Rød» er diabetes synlig. Filmen handler om 13-åringen Mei Lee, som opplever kaos når hun kommer i puberteten. Hver gang hun blir stresset eller oppspilt, forvandles hun til en diger rød panda. Og da oppstår det selvsagt mange absurde situasjoner.

I filmen ser man at to av klassekameratene til Mei har insulinpumpe på overarmen.

Ideen kom fra teknisk konsulent Susan Fong, som selv har diabetes type 1. Til nettsiden beyondtype1.org forteller hun at hun foreslo for filmprodusenten at noen av personene i filmen burde ha synlig diabetesutstyr. Produsenten tente på ideen.

– Vi prøver å vise verden slik den er. I filmene er det ikke uvanlig å se personer som går med krykker, bruker rullestol og har ulik etnisitet.

Psykolog Nina Handelsby mener det kan bety mye for barn med diabetes at filmselskaper som Disney/Pixar viser barn med diabetes i filmene sine.

– I en animasjonsfilm er det ingenting som er overlatt til tilfeldighetene, så det er jo helt klart et bevisst valg. Diabetes type 1 er en av de vanligste kroniske sykdommene blant barn og ungdom, blant annet her i Norge. Mange vet om eller kjenner noen med diabetes, og jeg synes det er veldig fint at Pixar viser frem et naturlig mangfold på den måten.

SYNLIG: I «Rød» har to av klassekameratene til hovedpersonen diabetes. Foto: The Walt Disney Company
Sitat

Hvis jeg som liten hadde sett barn med diabetesutstyr på film, så hadde jeg nok tenkt at «dette kan jeg også gjøre».

Trygger barna

Katrine Mariell Karlsen synes det er veldig positivt at vi ser barn med synlig diabetesutstyr i tegnefilmen «Rød».

– Det kan bidra til at barna blir tryggere på seg selv. Da jeg var barn, syntes jeg diabetesen bare ble flauere og flauere jo eldre jeg ble. Hvis jeg som liten hadde sett barn med diabetesutstyr på film, så hadde jeg nok tenkt at «dette kan jeg også gjøre». At synlig utstyr blir normalisert, kan bidra til å trygge barna.

Elsa i «Frost»

DIABETES: «Frost» er innom temaet diabetes på en subtil måte. 

Dette er ikke første gang at Disney er innom temaet diabetes i en av filmene sine. Temaet tas også opp i «Frost», men på en mer subtil og indirekte måte.
I det første manuset til filmen, var karakteren Elsa gjennomført ond og filmens skurk. I den endelige versjonen er Elsa en som kjemper med å akseptere en side ved seg selv som hun ikke ønsker å ha.

Produsent og regissør Jon Lasseter fikk ideen fra sin egen sønn Sam, som fikk type 1-diagnosen da han var ti år gammel. Guttens frustrasjon og følelser knyttet til sykdommen, påvirket utformingen av karakteren Elsa. Elsas kamp for å akseptere seg selv – også det hun ikke kan ignorere eller endre, ble fokus, skriver cinemablend.com.

Likte du dette? Les mer!

Denne artikkelen sto på trykk i Diabetes 2/2022. Les bladet digitalt her (for medlemmer) eller meld deg inn i Diabetesforbundet. Som medlem får du bladet i posten seks ganger i året. Du kan også kjøpe siste utgitte enkeltutgave av bladet i nettbutikken vår