Diabetesforbundet har fått henvendelser om problemer med den kontinuerlige glukosemåleren (CGM) FreeStyle Libre 2 fra Abbott.
– Jeg har brukt systemet i ett år og har vært fornøyd. Men nå vurderer jeg å be legen om å få bytte, sier Camilla Blom, som kontaktet Diabetesforbundet om saken. – Jeg synes det er uholdbart og sjokkerende med en nedetid på over en uke. Jeg jobber selv med systemer og datasikkerhet i et strømselskap, og for oss ville det vært utenkelig med så lang nedetid. Da snakker vi om strømregninger, og ikke om noe så viktig som folks helse, sier Blom på telefon til Diabetesforbundet.
Hun har vært i kontakt med Abbott flere ganger for å finne løsninger, men får bare til svar at det er noe teknisk galt, og at de jobber med saken.
– Det synes jeg ikke er spesielt tillitsvekkende, sier Blom.
Fikk føling
Ifølge produsenten Abbott gjelder problemet bare for Android-brukere. Men Camilla Blom har selv iPhone 8 plus.
Blom er ikke alene om å reagere. Frilansjournalisten Geir Røed har diabetes type 1 og skriver jevnlig for Diabetesforbundet. Han har blant annet skrevet artikler om nettopp FreeStyle Libre, som han selv bruker med sin iPhone 8. Røed opplevde problemer allerede tirsdag i forrige uke.
– Jeg trykket, og skjermen ble hvit. Det er håpløst at de oppdaterer enn app uten å sikre at den virker – et medisinsk produkt som vi eller sykehusene betaler mye for, sier Røed.
Han var på reise da problemet oppsto og hadde ikke tilgang til verken den alternative avleseren eller manuell måling.
– Det var ubehagelig å gå halvannet døgn uten å få måle seg, sier han.
Problemer for flere med iPhone
Folk diskuterer også saken på Facebook-gruppa Freestyle Libre Norge. Der forteller andre iPhone-brukere at de har problemer. De som svarer på innlegget til Diabetesforbundet, er brukere av både iPhone 7, 7 plus, 8, 8 plus og 11. Noen med disse modellene har ikke problemer i det hele tatt, mens andre forteller at appen fungerer, men at det er treghet i systemet.
– Sønnen min på 12 år har sensor og Samsung, han får målt, men får ofte meldinger om at det er feil med sensor så han må vente ti minutter. Jeg som har iPhone, har ikke fått verken målinger eller varsler siden natt til 5. mai. Det plager en mamma! skriver Gry Kristiansen.
– Jeg skal på diabeteskontroll på Rikshospitalet 19. mai. Da vil jeg spørre om et annet system, skriver Guro Skeie Vik, som har en iPhone 7.
– Ingen informasjon fra noen ansvarlige, bortsett fra vennligsinnede folk i denne gruppa på Facebook, skriver Anja Christina Ekseth, som bruker iPhone 8 plus.
Avleser kan brukes i stedet
Camilla Blom fikk en kraftig føling da appen - som har alarmfunksjon for blodsukkerfall – falt ut uten forvarsel. Men etter hvert fikk hun råd fra kundeservice hos Abbott om å bruke avleseren som følger med FreeStyle Libre 2.
– Jeg har tidligere bare brukt mobilen og aldri avleseren. Men jeg fant avleseren og tok den i bruk. Jeg synes den er mer tungvint å bruke, ikke som mobilen som man uansett har med seg overalt, sier hun.
Det hun likevel er mest kritisk til, er Abbotts håndtering av situasjonen.
– Ingen ble varslet om at appen med livsviktige alarmer plutselig ikke fungerte, og Abbott har fremdeles ikke løst problemet, poengterer Blom.
Å bytte til avleser i stedet for mobilappen, er altså et alternativ. Men da må du sette på ny sensor, ettersom det ikke er mulig å tilbakestille varslinger. Når du først har valgt at sensoren skal melde fra til mobilen, kan du ikke endre det, men må ha ny sensor for å få sendt varslinger til avleseren i stedet.
Dette svarer Abbott:
Diabetesforbundet fikk følgende kommentar fra Abbott. Den var sendt på e-post, videreformidlet av deres kommunikasjonsbyrå Burson, Cohn & Wolfe:
«På grunn av en nylig oppdatering i vår FreeStyle LibreLink app (til versjon 2.4.1), er det noen få Android-brukere i Norge (brukere av FreeStyle LibreLink med iPhone har ikke blitt påvirket av dette) som ikke får delt informasjon med sin LibreLinkUp-tilkobling. Android-brukere av FreeStyle LibreLink (Versjon 2.4.1) har fremdeles tilgang til sine målinger gjennom FreeStyle LibreLink-appen og sine målere. Ingen data har forsvunnet, så sant ikke brukeren selv har valgt å avsinnstalere eller slette FreeStyle LibreLink-appen.
Vi har kommunisert dette til brukere som har blitt påvirket gjennom forskjellige kanaler; direkte e-post, push-varslinger på telefonen og kundeservice.
Vi jobber døgnet rundt for å løse dette problemet så raskt som mulig. For å redusere problemene mest mulig har vi fjernet den siste oppdateringen av FreeStyle LibreLink (versjon 2.4.1) fra Google Store, og gått tilbake til den tidligere versjonen (versjon 2.4.0).»
Diabetesforbundet ba om et intervju med Abbott og sa at vi hadde oppfølgingsspørsmål - blant annet om at vi også kjenner til iPhone-brukere med problemer. Svaret vi fikk:
«Abbott har ikke noen ytterligere kommentarer nå. Men kommer tilbake til dere så fort vi vet mer.»
18. mai, etter at denne artikkelen var publisert, fikk Diabetesforbundet en ny e-post, sendt fra kommunikasjonsbyrået på vegne av Abbott:
«Vi har mottatt klager fra iPhone brukere i Norge om FreStyle LibreLink appen. Vi oppfordrer brukere som har problemer med FreeStyle LibreLink appen om å kontakte vår kundeservice på telefon 800 87 100, slik at vi kan gi veiledning basert på smarttelefon og operativsystem. Å løse problemet har vår høyeste prioritet, og vi jobber døgnet rundt med dette. Vi kommer tilbake til dere så snart vi har mer informasjon å dele.»
Sykehusinnkjøp: Ønsker krav om oppetid og sikring i ny avtale
Sykehusinnkjøp er i kontakt med Abbott, som har meldt inn problemene som et avvik til Legemiddelverket. Sykehusinnkjøp er bare informert om at problemet gjelder Android-brukere, men skriver at de vil følge opp spørsmålet om iPhone-brukere med Abbott.
Vi spurte Sykehusinnkjøp hvilke krav de stiller til leverandører, for eksempel om oppetid og sikring av oppdateringer.
Dette svarer Andreas Rystrøm, kategorisjef behandlingshjelpemidler, divisjon nasjonale tjenester i Sykehusinnkjøp:
– I rammeavtalen med Abbott er det stilt krav til at alle pasienter som skrives ut med FreeStyle Libre 2, også skal få en mottaker som kan håndtere data, slik at systemet kan brukes uten applikasjonen.
Det er uheldig at applikasjonen ikke fungerer, når vi vet at mange pasienter har tatt den i bruk. Alternativet for pasientene er derfor å ta i bruk mottakeren de skal ha fått utdelt. Dersom pasientene har problemer med å bruke systemet, må de ta kontakt med sitt helseforetak for å diskutere problemet og sammen med behandler prøve å finne en løsning.
Bruk av applikasjon i tilknytning til FreeStyle Libre 2 anses som en frivillig løsning for pasientene. Det er således ikke stilt krav til applikasjon eller opptid på denne applikasjonen i forbindelse med inngåelsen av avtalen, nettopp fordi dette skal være frivillig.
Abbott og Sykehusinnkjøp arbeider i dag med å få applikasjon integrert i rammeavtalen. I en avtale ser vi på krav til oppetid, og sikring av at applikasjonen fungerer ved oppdateringer.