Dette er essensen i de nye vilkårene i førerkortforskriften for personer med diabetes som behandles med legemidler som kan gi hypoglykemi:

  • Helsekravet er oppfylt minimum tre måneder etter det siste av flere anfall i våken tilstand av hypoglykemi med behov for bistand fra andre.
  • Det overlates i større grad til relevant spesialist å vurdere om vedkommende kan føre motorvogn uten å utgjøre en trafikksikkerhetsrisiko.

Etter dagens regelverk er helsekravet ikke oppfylt hvis det har vært mer enn ett anfall av hypoglykemi med behov for bistand fra andre i løpet av de siste tolv månedene.

Førerkortgruppe 1

Endringen er basert på et EU-direktiv, og den gjelder for førerkortgruppe 1 (se ramme).

Helsedirektoratet skriver at den «vil trolig medføre en gevinst både for den enkelte og en samfunnsøkonomisk ved at førerkortinnehaver kommer raskere i jobb».

– Dette er vi veldig fornøyd med. Det er en fornuftig endring som er i tråd med utviklingen innen diabetesbehandlingen, og det ga vi også uttrykk for i høringsuttalelsen vår til forslaget, sier politisk rådgiver i Diabetesforbundet, Linda Markham.

Liechtenstein-forbehold

EU-kommisjonen vedtok i juli 2016 et direktiv som endrer helsekravene ved diabetes, og det er forlengelsen av dette som nå ligger klar til å bli satt i verk.

Men: Den må innlemmes i EØS-avtalen, og her har Liechtenstein kommet med et forbehold.

«Selv om direktivets bestemmelser er innført i EU-land, kan endringene ikke tre i kraft i Norge før de er innlemmet i EØS-avtalen. Det er foreløpig uklart hva som er årsaken til Liechtensteins forbehold, og når dette eventuelt vil bli opphevet.», skriver seniorrådgiver i Helsedirektoratet, Karen A. Vogt, i en epost til Diabetesforbundet.

Forslaget til forskriftsendring var ute på høring i begynnelsen av 2018, og planen var at den skulle tre i kraft innen utgangen av august.