Hva er m-Helse?
m-Helse eller personlige mobile helseløsninger handler om å ta i bruk mobilteknologi til helseformål. Drektoratet for e-helse definerer m-helse slik:
m-Helse handler om mobile helseteknologier som vi har med oss, på oss eller får plassert inne i oss som et ledd i at helsetjenesten skal få tilgang til data om vår helseinformasjon, eller for at vi skal kunne kommunisere og samhandle bedre som pasienter eller pårørende.
Løsningene kan være tekniske måleinstrumenter av forskjellige slag, smarttelefoner og nettbrett med apper eller annet utstyr koblet til seg.
Mobil-helse (m-Helse) var et gjennomgående tema på IDFs vitenskapelige kongress om diabetes i De Forente Arabiske Emiraters hovedstad, Abu Dhabi.
Det voksende omfanget av diabetes og andre kroniske sykdommer i verden gjør at mobilteknologi til et stort satsningsområde for software-utviklere. Det lanseres stadig nye produkter som skal hjelpe til med å forebygge diabetes gjennom støtte til å endre levevaner, mens andre produkter skal bedre behandlingen og sørge for behandlingsstøtte.
Mobil-helse er under voldsom utvikling, og også WHO har sett betydningen av mobil-helse og har lansert et stort prosjekt Be He@lthy – Be Mobile. Prosjektet går ut på å benytte mobilbaserte verktøy og helse-apper som et ledd i kampen mot ikke-smittsomme sykdommer.
Mobilen kan brukes til alt
Det ligger et stort potensiale i apper og mobilteknologi. Teknologien kan gjøre en smarttelefon om til et medisinsk hjelpemiddel som kan bedre diabetesbehandlingen og livskvaliteten til personer med diabetes, samtidig som helsevesenet sparer tid og penger.
Mobilteknologi brukes i dag til å spre kunnskap og informasjon til mange om gangen, til kommunikasjon med helsepersonell, og det finnes en rekke helse-apper som skal hjelpe deg med å spise sunnere og trene mer.
I tillegg kommer smarte insulinpenner med bluetooth tilknyttet smarttelefonen din som skal hjelpe deg med å registrere insulininjeksjoner og gi anbefalinger om dosering av insulin, og sensorer og blodsukkermålere som laster opp verdiene direkte til smarttelefonen.
Mulighetene er mange, og det er allerede utviklet en rekke slike tjenester og produkter til personer med diabetes. Men før du tar disse i bruk, bør du sette deg godt inn i hva disse tjenestene går ut på og hvordan du kan dra nytte av dem.
Bare positivt? Dette må du passe på.
Det er viktig å merke seg at de aller fleste av de kommersielt tilgjengelige appene ikke har blitt testet og evaluert for å se om de faktisk fører til bedre helse for brukeren.
En studie gjort av 65 apper som er fritt tilgjengelig, og som har som formål å gi bedre egenbehandling, viser at kun ni av disse hadde en positiv effekt.
Mobile helse-apper som skal brukes til diagnostiske eller terapeutiske formål på mennesker, reguleres av EUs direktiv for medisinsk utstyr. Produkter som oppfyller kravene i direktivet kan få CE-merke, og kan selges fritt i Europa.
Men, ifølge teknologirådet er ikke et CE-merke en garanti for kvalitet. En annen utfordring med CE-merking er at flere leverandører oppgir at formålet med appen er trening eller underholdning for å omgå krav om regulering, selv om utstyret i realiteten brukes til helseformål. Dette gjøres bl.a. fordi CE-merking er en ressurskrevende prosess.
Hva med personvernet?
En annen ting å være oppmerksom på er at de aller fleste helse-appene samler store mengder personlig informasjon om brukeren. Denne informasjonen kan ha stor kommersiell verdi, og det viktig å forsikre seg om at personlige data ikke blir misbrukt.
I 2016 undersøkte Datatilsynet hvordan personvernet ble ivaretatt i ulike helse-apper som benyttes for å sjekke helsen.
Fem av seks produkter får stryk fordi de ikke på en tilfredsstillende måte forklarer hvordan personopplysningene blir samlet inn, brukt og delt.
Fire av de seks produktene hadde ingen personvernerklæring og ingen av produktene forklarte på en god måte hvordan personopplysningene til brukeren blir lagret, eller hvordan brukerne kan slette egne personopplysninger.
Som bruker av moderne mobilteknologi kan det være fornuftig å være kritisk til hvilke produkter du tar i bruk.
Under kongressen i Abu Dhabi la IDF fram anbefalinger knyttet til bruk av helse-apper:
- Se etter anbefalinger fra både pasienter og helsepersonell før du tar i bruk en app.
- Husk at mange apper er utviklet av programmerere som ikke er tilknyttet helsefeltet, slik at de noen ganger kan inneholde utdatert informasjon, eller feilinformasjon.
- Se etter informasjon om firmaet som har utviklet appen og hvem som var involvert i utviklingen, f.eks har de hatt en medisinsk referansegruppe, hvor kommer informasjonen fra, forstår de dagliglivet med diabetes…?
- Fastslå appens hovedbruksområde og hvordan den kan passe inn i din daglige diabetes-rutine. Ingen er like og derfor bør appen kunne tilpasses din diabetes.
- Test gjerne ut appen i samråd med helsepersonell. Hvis du f. eks bruker en karbohydratteller, dobbeltsjekk om utregningen er nøyaktig nok. Bruker du en app som foreslår mengden insulin med utgangspunkt i faktorer som matinntak, fysisk aktivitet osv. vær nøye med å undersøke om disse forslagene passer for deg.
- Apper til smarttelefonene kan være gode verktøy, men de kan ikke erstatte den oppfølgingen du får i helsetjenesten.
Mobilteknologi i u-land
Det er store mobiltelefon-prosjekter i land med betydelig større populasjon og utfordringer enn det Norge har.
Forskningsresultater fra Be He@lthy – Be Mobile fra Senegal og India, der man sender sms med informasjon om diabetes og tips til hvordan man kan leve bedre med sykdommen, viser blant annet at prosjektet har en positiv innvirkning på folks liv med diabetes.
Formålet med prosjektet er benytte mobilbaserte verktøy og helse-apper som et ledd i kampen mot ikke-smittsomme sykdommer (ncd). I Be He@lthy – Be Mobile- prosjektet etableres nasjonale prosjekter i åtte land, herunder Norge, hvor landene kan bidra til utvikling – og utprøving av ny teknologi.