Fire politiske partier og fem store interesseorganisasjoner er helt enige: Alle skoleelever må ha én time fysisk aktivitet hver dag – av mange gode grunner.

De økonomiske innsparingene på sikt er ett aspekt. Karin Sollien, leder i Allmenlegeforeningen, kunne også vise til et par andre tall: Hvis alle inaktive her til lands blir fysisk aktive, skapes det hvert år 400.000 flere såkalt kvalitetsjusterte leveår. For hver enkelt av oss vil det være snakk om åtte ekstra, gode år.

– Fysisk aktivitet i skolen er et helt nødvendig folkehelsetiltak. At fysisk aktivitet spiller positivt inn på helsa, er noe vi helt sikkert vet. Det er noe av det som er aller best dokumentert, argumenterte Sollien, som viste til at et høyere fysisk aktivitetsnivå gir både mer motstandsdyktighet, mindre sykdom og flere år i arbeid.

Og de godt og vel 100 i Stortingets kinosal applauderte da hun avsluttet innlegget sitt slik:

– Nå er det politisk handling som gjelder, folkens!

 

Just do it!

Bak seminaret sto Arbeiderpartiet, SV, Senterpartiet og Kristelig folkeparti, sammen med fem sentrale organisasjoner som til sammen representerer 2,2 millioner medlemskap: Nasjonalforeningen for folkehelsen, Kreftforeningen, Norsk Fysioterapeutforbund, Den norske legeforeningen og Norges idrettsforbund.

– Vi vil ha umiddelbar iverksettelse, med lovfesting av ressurser til elever med nedsatt funksjonsevne. Det er politisk flertall på Stortinget for daglig fysisk aktivitet i skolen. Just do it, utfordret Jan Åge Fjørtoft, profilert fotballmann og leder for det regjeringsoppnevnte Strategiutvalget for idrett.

Og mens Audun Lysbakken (SV) helst ville legge de 60 minuttene med fysisk aktivitet inn som et tillegg til dagens timetall og som en del av en heldagsskole, mente Anders Tyvand (KrF) at det var fullt mulig å få dette til innenfor dagens timetall.

 

Sunn kropp, sunn hjerne

Kristelig folkepartis utdanningspolitiske talsperson fikk indirekte støtte i presentasjonene av tre opplegg for fysisk aktivitet og aktiv læring som allerede er i gang.

Da hadde professor Kolbjørn Brønnick fra Universitet i Stavanger allerede slått fast en positiv sammenheng mellom nettopp fysisk aktivitet og læring.

– Hjernen utgjør cirka to prosent av kroppsvekten, men den forbruker rundt 20 prosent av energimengden kroppen bruker. En sunn kropp øker sjansen for en sunn hjerne, og en sunn hjerne fungerer bedre kognitivt og lærer bedre, viste han blant annet til.

Stikkord er økt bedre blodforsyning til hjernen som følge av fysisk aktivitet, samt frigjøring av signalstoffer som stimulerer nydannelse av blodårer.

Sitat

– Vi må bevare barnas bevegelsesglede lengre opp i tenårene

Torgeir Micaelsen (Ap)

 

Aktiv læring

Både i Sogn og Fjordane (ASK-studien), Nord-Trøndelag (Oppvekstprogrammet) og Horten kommune (HOPP) har det vært jobbet systematisk og strukturert med fysisk aktivitet i skolehverdagen, i tillegg til i Drammen. De tre førstnevnte prosjektene ble presentert på seminaret, og felles har de blant annet at den fysiske aktiviteten er knyttet direkte til læringen, og omvendt; det Øystein Lerum fra Høgskulen i Sogn og Fjordane kalte aktiv læring.

– Internasjonalt finnes det mer enn 100 studier som ser på fysisk aktivitet og læring. Ikke én av dem viser dårligere kognitive funksjoner eller skoleprestasjoner. Ikke én! Og nå har vi også et godt grunnlag her for å bruke erfaringsbasert kunnskap i tillegg til den vitenskapelige, sa han, med henvisning til blant annet ASK-studien, der 30 skoler i fylket hans var med. 26 av dem har for øvrig fortsatt med oppleggene etter at studien ble avsluttet.

– Det må være en pedagogisk link mellom inne og ute. Dette er et metodevalg, sa Lerum, som nevnte blant annet henting av engelske ord i skolegården og mattestafett med motbakkeløp som eksempler.

Lerums liste over positive effekter var lang: Forebyggende folkehelse, utholdenhet, trivsel, sosial kompetanse, aktivitetsglede, motivasjon, mestring, samarbeid, variasjon, energi, integrering, livskvalitet, konsentrasjon …

– Og det koster nesten ingenting. Dette kan gjøre veldig enkelt, med bare små innkjøp, fastslo seksjonsleder Anders Bjøro fra Nord-Trøndelag fylkeskommune, som fikk støtte fra en topptung og stolt delegasjon på tre fra Horten.

– Vi må bevare barnas bevegelsesglede lengre opp i tenårene, fastslo Torgeir Micaelsen (Ap) da han ønsket velkommen til seminaret.

Ingen sa ham imot.