Grunnene er mange og gode til at Diabetesforbundet – lokalt og nasjonalt – bør jobbe spesielt med inkludering av personer med innvandrerbakgrunn.
I et samfunnshelseperspektiv vet vi at flere innvandrergrupper har mye større risiko enn etniske norske for å utvikle diabetes type 2. Det er desto viktigere å «fange dem opp».
Men også for organisasjonen og lokallaget har en bedre inkludering mange gode sider:
- Vi får flere medlemmer og flere ressurser
- Aktiviteter fornyes og videreutvikles
- Både medlemmene og organisasjonen utvikles
- Vi får nye perspektiver og ny kunnskap
- Vi får en åpnere organisasjonskultur
- Vi får mer innflytelse i samfunnet
- Vi er med på å skape et godt lokalmiljø
- Vi engasjerer enkeltmennesker
Kurset går over åtte kurskvelder og gir enkle verktøy på hvordan styret kan jobbe med minoritetshelse. '
Last ned studieveileder
Last ned vår studieveileder for mer informasjon om hvordan utføre kurset.
Spre budskapet
Markedsføringen kan være avgjørende for sukessen med møtet. Sørg for å gå bredt ut med en ryddig og informativ invitasjon.
Alt markedsføringsmateriell kan lages i dette verktøyet: Klikk her
Denne målgruppen kan nås på litt andre arenaer enn de vi vanligvis er i kontakt med. Har dere en moske eller annet type trossamfunn i nærområdet kan dette være et godt sted å starte. Snakk med folk ansikt til ansikt og senk terskelen for å delta.
I hvilke andre kanaler kan man markedsføre dette konseptet?
-
E-post – Sende ut til alle medlemmer, likefamilier, skoler, barnehager og aktuelle foreninger. (kan sendes via «Min side»)
-
Facebook og Instragram – Legge ut og dele på alle sider tilknyttet fylkeslaget (Fylkeslaget, BFU, Ungdiabetes) og dele som privatpersoner
-
Nettsiden Diabetes.no – Legg arrangementet inn i kalenderen.
-
Avis – Annonser arrangementet i lokalavisen, uten å legge vekt på at det skal rekrutteres til et nytt styre. Inviter lokalavisen til å lage en sak om at det ønskes å konstituere et nytt lokallag i Diabetesforbundet.
-
Lokalradio – Be om litt tid på radioen til å reklamere for deres arrangement
-
Plakater – på butikken, skolene, barnehagene, apotek, legesenter ol.
Trenger du hjelp til kontakt med media, ta kontakt med presseansvarlig i Diabetesforbundet, Silje Landsverk: silje.landsverk@diabetes.no