Retningslinjer for bruk av sosiale medier omhandler hva du bør tenke på som tillitsvalgt (eller ansatt) når du er i de ulike mediene, både som «deg selv» og som eventuell administrator av en side på vegne av Diabetesforbundet. Her finner du også retningslinjer for nettpublisering generelt.
Det kanskje mange ikke tenker på er at når en trykker «liker» eller deler andre innlegg, for eksempel på Facebook, kan det se ut som om du (som representant for Diabetesforbundet) «reklamerer» for ulike produkter, meninger og så videre. Det er viktig at alle tenker over hvordan bruke sosiale medier, og alltid ha i bakhodet at så lenge du er tillitsvalgt i Diabetesforbundet har du et ansvar for det du kommuniserer.
Klikk her for å laste ned Retningslinjer for nettpublisering
På Facebook som privatperson:
- Det er lurt å gjøre seg noen tanker om hvordan du som tillitsvalgt eller ansatt opptrer på Facebook privat. Så lenge du er tillitsvalgt eller ansatt er du en del av Diabetesforbundets ansikt utad.
- Legg ikke ut bilder på din private profil av personer som er tatt på arrangementer i Diabetesforbundets regi, uten å spørre vedkommende om lov først
- Vær varsom ved «liking» og deling av innlegg. Dette gjelder for eksempel for reklame, produktomtale, sponsing, deling av kommersielle sider (f.eks. Roche sin side «Lev med diabetes», etc.)
- Spør kommunikasjonsenheten i sekretariatet hvis du trenger råd omkring dette.