Digitale arrangement er nytt, spennende og byr på andre muligheter enn fysiske arrangement. Vi har laget en veileder til hvordan man kan gå frem for å få til et godt digitalt arrangement.
Forberedelser
- Opprett et arrangement i Zoom ved å følge denne veilederen.
- TIPS: Du får mer flyt i arrangementet dersom det er en er teknisk ansvarlig for Zoom og en er kursleder.
- TIPS: Vær tilgjengelig som teknisk support på Zoom ca. to timer før kursets start. I invitasjonen kan du opplyse om kontaktperson de kan ringe for å få hjelp til å koble seg på Zoom.
- Send ut invitasjon til medlemmene. Bruk Plakatbyggeren og gjerne med dette eksempelet som utgangspunkt.
- For å opprettholde sikkerheten rundt våre arrangement bør vi ikke legge linken ut på nettet. Ta påmelding og send linken kun til de påmeldte.
- Inviter en foredragsholder. Bruk gjerne oversikt over foredragsholdere, og vær ute i god tid.
- Her finner du Diabetesforbundets Powerpoint-mal, som kan brukes som utgangspunkt for presentasjoner.
- Husk å legge til rette for at de som trenger det kan dele skjermen sin med deltakerne. Se veilederen for mer informasjon.
Gjennomføring
- Åpne med en liten innledning, hvor du informerer om hva som skal skje, og fortell litt om ditt lag. Bruk gjerne dette forslaget som utgangspunkt.
- Dersom noen ønsker å stille spørsmål kan dere åpne for dette på to ulike måter. Man kan enten henvende seg muntlig (dersom man er i en Zoom-møte løsning) eller via chat. Se veileder for mer informasjon.
- Når foredraget eller aktiviteten er gjennomført kan du gjerne avslutte med et lite innlegg. Bruk gjerne dette forslaget som utgangspunkt.
Etterarbeid
- Noen ganger ønsker deltakerne presentasjonen tilsendt i etterkant. Tilby deg å koordinere dette for foredragsholder, dersom de ønsker det.
- Er det spørsmål som står ubesvart, sørg for at disse sendes videre til Diabeteslinjen el.