Først publisert i medlemsbladet Diabetes nr 2-2024

Ingrid Shank

Psykologspesialist med fordypning i klinisknevropsykolog. Utdannet ved Universitetet i Oslo og jobber ved Norsk diabetessenter.

Men først, noen situasjoner:  

  • Når du først fikk pumpe og sensor, var det krevende å bytte sensor når du trengte det. Etter hvert har du laget rutiner og fast plass for oppbevaring av utstyr, og nå er det lettere.  
  • Du har bestemt deg for å slutte å spise godteri, men når du er sliten eller sint, får du veldig lyst på godteri, og blikket går nesten automatisk mot skapet der godteriet ligger.  
  • Du har laget middag og regnet ut hvor mange karbohydrater maten inneholder, og skal til å sette insulin, da telefonen ringer med invitasjon til en konsert samme kveld som du har veldig lyst til å være med på. 

Hva har situasjonene til felles? 

  1. De krever ferdigheter som å planlegge, komme i gang, ha oversikt over utstyr og tidsbruk, vise selvkontroll, følge anvisninger med flere ledd, bytte strategi, og holde fokuset. 
  2. De er eksempler på situasjoner hvor du utfører viljestyrte handlinger. 
  3. Handlingene er ekstra krevende hvis du har mange slike situasjoner samtidig. 
  4. Situasjonene er ekstra krevende hvis du er sliten, eller har sterke følelser. 
  5. De er ekstra krevende hvis du har høyt eller lavt blodsukker. 
  6. Handlingene er lettere å utføre hvis du har struktur eller rutiner å støtte deg til. 
  7. Alle svar er riktige. 

Eksekutive funksjoner  

Se for deg et stort orkester. Det står en dirigent foran orkesteret og vifter med armene. Alle musikerne i orkesteret er flinke på sitt instrument, og kan spille uten dirigenten. Men orkesteret kan trenge dirigenten for å spille sammen, særlig når musikken er kompleks, ved overganger i musikken og hvis orkesteret ikke har spilt akkurat denne musikken før. Innimellom gir dirigenten tegn til trombonene om å spille svakere, slik at den fine melodien til fløyta kommer frem.  

Eksekutive funksjoner er hjernens dirigent. De er nødvendige for planlegging og gjennomføring av komplekse, viljestyrte handlinger. De inkluderer planlegging, oversikt over utstyr og tid, igangsetting, impulshemming, fleksibilitet, fokus til tross for distraksjoner, regulering av følelser, og fullføring. Strukturer som støtter de eksekutive funksjonene, ligger helt foran i hjernen, og har koblinger til alle delene av hjernen.  

Akkurat som musikerne kan spille uten dirigenten, kan vi gjøre mye uten de eksekutive funksjonene. Særlig gjelder dette oppgaver som vi har gjort mange ganger og kan gjøre automatisk. Men når vi skal gjøre noe nytt, når noe uventet skjer, eller ved distraksjon, trenger vi å koble til de eksekutive funksjonene. Innimellom kan vi dessuten trenge at dirigenten hjelper oss å regulere sterke følelser, slik at vi kan tenke klart. 

Du kan også se for deg pilot og autopilot. Når ruta er kjent, værforholdene er ideelle, og det ikke skjer noe uventet, kan autopiloten styre flyet. Men ved uforutsette hendelser må piloten sette fra seg kaffekoppen og aktivt styre flyet. De eksekutive funksjonene er som piloten, mens resten av hjernen er som autopiloten. 

De eksekutive funksjonene utvikler seg over lang tid, fra en rask utvikling i tre til femårs-alderen, parallelt med språkutviklingen, til de er ferdig tilkoblet i 20-årene.  

Dirigenten og diabetes 

De eksekutive funksjoner er helt nødvendige for å leve godt med diabetes! Egenbehandlingen er kompleks, og krever ferdigheter som å planlegge, komme i gang, ha oversikt over utstyr og tidsbruk, vise selvkontroll, følge anvisninger med flere ledd, bytte strategi, og holde fokuset. Behandlingen er ekstra krevende hvis du er sliten, har sterke følelser, eller hvis du har høyt eller lavt blodsukker. Behandlingen er dessuten lettere å utføre når du har struktur og rutiner å støtte deg til. 

Hvordan gi dirigenten din gunstige arbeidsforhold? 

Du kan gi dirigenten din de beste betingelsene gjennom å ta vare på din hjernehelse, og også gjennom å tilrettelegge omgivelsene og oppgavene. Du kan også videreutvikle dirigenten din gjennom å gjøre oppgaver som er lystbetonte, og som krever at dirigenten må følge med! 

Hjernehelse 

Dirigenten din fungerer best hvis du tar godt vare på hjernen din! Hjernen er jo en del av kroppen, og det samme som er bra for din generelle helse er også bra for hjernen. Eksempler på hvordan du kan ta godt vare på kroppen, inkluderer god ernæring, insulin og andre medisiner, nok søvn, redusert bruk av alkohol og andre rusmidler, mosjon, og bruk av hjelm når du sykler. 

Hjernen din fungerer best når den ikke har for mye stress. Du kan lære å roe systemet ditt slik at du får tilgang til dine resurser gjennom yoga, strikking, gå en tur, se for deg et sted du trives (for eksempel hytta), leke med hunden, kajakkpadling, eller annen aktivitet som du liker. 

Tilrettelegge omgivelsene og oppgavene  

Rutiner: Du kan avlaste dirigenten ved å etablere gode rutiner, da delegerer du oppgaver til autopiloten. Rutiner får du ved å gjøre en ting så mange ganger at det blir en vane. Du kan også bruke en allerede etablert vane til å støtte en ny vane. Et eksempel er å legge medisinen ved siden av tannbørsten. 

Hjelpemidler: Du kan også bruke hjelpemidler for å avlaste dirigenten. Hjelpemidler inkluderer alt fra notatblokk til insulinpumpe. 

Struktur: Hvis du har en struktur for dagen, for eksempel en timeplan, er det lettere å komme i gang med oppgaver, siden du slipper å ta stilling til hva du skal gjøre til enhver tid. Faste tider til måltider og diabeteshandlinger kan for eksempel gjøre det lettere å sette insulin før du spiser. En av fordelene med jobb eller skole, er at de gir oss ytre struktur. 

Hvis du har diabetes slitenhet, kan du legge konsentrasjonskrevende oppgaver til tider hvor du er mest opplagt. Planlegg pauser for å spise, hvile, eller ta medisiner før du trenger dem. Mange har godt av å gjøre ferdig én oppgave av gangen. 

Faste plasser for forskjellige aktiviteter, som arbeid, hvile, fritid og spising, kan gjøre det lettere å komme i gang med de forskjellige oppgavene. Hvis du har faste plasser for oppbevaring av utstyr, blir det lettere å finne tingene når du trenger dem.  

Trening av dirigenten 

De eksekutive funksjonene kan utvikles gjennom livet gjennom aktiviteter som krever planlegging, selvbeherskelse og fleksibilitet. Noen spesifikke aktiviteter som er kjent som utviklende for de eksekutive funksjonene, er å bruke flere språk, spille musikk, sosial deltakelse, og kampsport. Men som min veileder i nevropsykologi sa til meg, hvis du vil ta godt vare på hjernen din, lær deg å gjøre ting du ikke kan fra før! 

De eksekutive funksjonene er viktig for kompleks, selvstendig atferd. Egenbehandling av diabetes er kompleks, selvstendig atferd som krever at en skal kunne planlegge, komme i gang, ha oversikt over utstyr og tid, bytte strategi om nødvendig, ha is i magen, og motstå fristelser.  

De eksekutive funksjonene kan visualiseres som dirigenten av et orkester eller piloten i et fly. Du kan gi dirigenten best mulige arbeidsbetingelser ved å ta vare på helsa, ha noe struktur i hverdagen og lære deg noe nytt.