Fysisk aktivitet

Regelmessig fysisk aktivitet har stor innvirkning på reguleringen av blodsukkeret ditt. Det beskytter også mot utvikling av hjerte- og karsykdommer, høyt blodtrykk og fedme – i tillegg til å være viktig for muskel-, skjelett- og leddhelsen.

For personer som i utgangspunktet er fysisk inaktive anbefales generelt en halvtimes aktivitet med moderat intensitet hver dag. Klarer du å doble dette, får du ekstra gevinst.

Fysisk aktivitet øker glukoseopptaket i kroppen, uavhengig av både insulin og vektreduksjon.

Sammentrekning av muskler øker i seg selv glukoseopptaket i muskulaturen og bedrer i tillegg insulinfølsomheten. Dette er en av de sterkeste effektene av fysisk aktivitet, og den kommer ved alle former for aktivitet – hos både unge og gamle, kvinner og menn, og ved både diabetes type 1 og type 2.

Jo større fysisk arbeid du utfører, desto større er effekten, og den er best blant dem som i utgangspunktet er fysisk inaktive. Dette har noen praktiske konsekvenser i både behandling av diabetes generelt og forebygging av diabetes type 2 spesielt.

Type 1 og trening

Hva må jeg passe på når jeg trener? Mer eller mindre insulin?

Type 2 og trening

Hvorfor bør jeg trene? Hvordan bør jeg trene?

Styrk!

Bli sterk med Styrk! En app med styrketreningsvideoer til deg som ønsker å stramme opp og bli sterkere.

Treningstips

Vil du komme i gang med trening? I løpet av 30 minutter får du her en effektiv og morsom sirkeltrening.

Ta trappa!

Vil du sette i gang en konkurranse med dine kollegaer? Få opp hverdagsmosjonen med Ta trappa-konkurranse.