Hvilken is er best?

Is smaker herlig på varme sommerdager og for mange er is-sesongen i gang. Det finnes mange varianter. Hvilke is bør man styre unna og hvilke er best i sommervarmen? Vi har tatt en kikk på noen av de kjente variantene og har plukket ut de verste og de beste.

Av Cathrine S. Kolve

Foto: Getty Images

Send sidens lenke til en venn

Vi deler is inn i kategoriene fløte- og melkeis, yoghurtis og sorbe- og saftis. Kaloriinnholdet i de ulike isene vi har sett på varierer, men varierer aller mest mellom de ulike slagene. Det er de største fløteisene som inneholder mest kalorier. På grunn av store størrelser, kjeks, fløte og sjokolade kommer disse dårligst ut. Saft- og sorbe har lavere energiinnhold og kan være et bedre valg. De består av vann, bærsaft og sukker og men disse får blodsukkeret til å skyte til værs. 

Lett-is inneholder mindre kalorier og er oftest uten tilsatt sukker, men husk at disse har et naturlig innhold av melkesukker. Noen inneholder også sukkeralkoholer som får blodsukkeret til å stige. Yoghurt-is inneholder ofte mindre fett, men like mye sukker.

 

Diabetesforbundet har gjennomgått porsjonsis fra de største produsentene i Norge og har sammenlignet energiinnhold og karbohydratinnhold.

Resultatet fra de beste og verste:

Høyest kaloriinnhold: Lion King Size, Diplom-Is: (419 kcal) og Gigant original, Diplom-Is (401 kcal) per stk. 

Lavest kaloriinnhold: Braincooler, Diplom-Is: (52 kcal) og Lollipop spinn, Diplom-Is (60 kcal) per stk.

Du kan for eksempel spise 3,5 stk PinUp-is for samme kaloriinnhold som en Lion King Size.

 

Lavest karbohydratinnhold:

PinUp, Diplom-Is: 9,5 g karbohydrat /stk. (Fløteis)

Braincooler, Diplom-Is: 12 g karbohydrat/stk (Saftis)

Høyest karbohydratinnhold:

Gigant original, Diplom-Is: 47 g karbohydrat/stk. (Fløteis)

Solo, Hennig-Olsen Is: 32 g karbohydrat /stk. (Saftis)

 

De store fløteisene har et høyt energiinnhold, men fordelen med fløteisen er at fettet bremser blodsukkerstigning. En liten fløteis kan derfor være bedre å spise enn en stor saftis. 

Du kan  for eksempel spise 5 stk PinUp-is for samme karbohydratmengde som en Gigant original, eller spise 3 stk. lollipop for samme karbohydratmengde som en Lion King.


Noen generelle tips når du står ved is-disken og skal velge:
• Størrelsen på isen - velg heller en liten fløteis fremfor en stor saftis
• Som en tommelfingerregel inneholder fløteis som regel mer kalorier enn saftis
• Store kremmerhus inneholder mye karbohydrater og fett – bør velges bort
• Tilbehør; unngå mye sjokolade, strø og kjeks

Fullstendig liste over isen vi har sett på finner du i bunn av denne artikkelen. 

Lag din egen is. Da vet du akkurat hva isen inneholder og kan begrense sukkermengden. Her får du noen forslag:

Bringebær-is på pinne

Yoghurtis

 Foto: Getty Images

 Is laget av yoghurt og bær er både enkelt og kjempegodt.

Pistasjis uten sukker

Pistasjis

Foto: Colourbox

En melkefri pistasjis, basert på kokos- og soyamelk. Isen er også uten tilsatt sukker. Gir den ekte smaken av pistasj.

Bringebærsorbet

Brigebærsorbet

Foto: Colourbox

En frisk sorbet med smak av bringebær.

Hjemmelaget lollipop

Lollipopp

Foto: Mette Randem

Hjemmelaget lollipop lager du enkelt ved å fryse ned smoothie lagvis i isformer. Alt av frukt og bær kan brukes - her har vi brukt smoothie som gjør isen rød og gul. Du kan gjerne ha flere lag og farger, husk bare å fryse ett lag av gangen. For å få best mulig konsistens på isen er trikset å lage en så tykk smoothie som mulig. Blir det for mye væske, så tilsetter du bare litt mer bær og/eller frukt.

Fløte- og melkeis

Is Kcal per stk (per 100g) Karbohydrat Fett Produsent
Lion King Size  419 (322) 45 (36) 23 (18) Diplom-Is
Gigant Original  401 (271)  47 (32)   22 (15)  Diplom-Is
Royal Trippel  397 (431)  30 (32)  29 (32)  Diplom-Is
Big Deal  375 (306)  45 (35)  21 (15)  Hennig-Olsen
Daim Balltopp  365 (323)  43 (37,5)  19 (17)  Hennig-Olsen
Krone-is peanøtt  318 (370)  31 (36)  18,5 (21,5)  Hennig-Olsen
Snack-is  315 (338)  36 (26)  17,5 (9,5)  Hennig-Olsen
Creme Premium karamell  270 (356)  27 (36,5)  16 (21)  Hennig-Olsen
Soft Shake jordbær  261 (177)  38 (26)  9 (6)  Hennig-Olsen
Soft Shake sjokolade  261 (179) 36 (24,5) 13,5 (6,5)  Hennig-Olsen
Creme mandel  253 (337)  20,5 (27)  17 (22)  Hennig-Olsen
Snickers Extra  245 (371)  25 (38)  14 (21,5)  Diplom-Is
Krone-is sjokolade  236 (297)  26 (32)  13,5 (16,5)  Hennig-Olsen
Wanted Caramel&Pecan  233 (298)  28 (36)  12 (15)  Diplom-Is
Royal, Bringebær  230 (287)  23 (28)  14 (18)  Diplom-Is
Krone-is, jordbær  208 (255)  28,5 (34,5)  9 (11)  Hennig-Olsen
Gullpinne 200 (290)  17 (24)  14 (20)  Diplom-Is
Japp  198 (347)  20 (35)  12 (21)  Hennig-Olsen
Sandwich original  193 (293)  28 (42)  7,5 (11)  Diplom-Is
Sol-is  180 (280)  18 (28)  11,5 (18)  Diplom-Is
Sandwich toffee  180 (293)  28 (45)  6 (10)  Hennig-Olsen
Fri Krone-is (laktosefri)  179 (276)  23 (35) 8,5 (13) Diplom-Is
Båtis 165 (218)  21,5 (28)  7,5 (10) Hennig-Olsen
Båtis  163 (251)  21 (32)  8 (12) Diplom-Is
Vaniljepinne 152 (291)  12 (24,5)  9 (19,5) Hennig-Olsen
PinUp  120 (290)  9,5 (23)  8,5 (21) Diplom-Is
Creme pasjonfrukt og sitron  118 (169) 17 (23,5)  5 (7) Hennig-Olsen

Royal og Creme som har flere smaker, er de to med høyest og lavest kcal tatt med i oversikten. 

 

Saftis og sorbet

Is Kcal per stk. (per 100 g) Karbohydrat Fett Produsent
Solo fruktis, appelsin 138 (102) 30 (25,5) 0 Hennig-Olsen
Friskis, appelsin/jordbær 103 (121) 19,5 (22,5) 3 (3,2) Hennig-Olsen
Dyreparken 95 (155) 14 (22,5) 4 (6,5) Hennig-Olsen
Lollipop 75 (120) 14 (22) 2 (3,5) Diplom-Is
Fruitero, smoothie-is 68 (98) 16 (23) 0,5 (0,5) Diplom-Is
Lollipop spinn 60 (85) 15 (21) 0 Diplom-Is
Braincooler 52 (89) 12 (22) 0,5 (0,5) Diplom-Is
Dugg Sorbet, eple og appelsin (108) 18,5 (25,7) 0,5 (0,5) Hennig-Olsen

 

Yoghurt-is

Is Kcal per stk. (per 100 g) Karbohydrat Fett Produsent
Dream pinne, gresk 114 (143) 22 (27) 2 (3) Diplom-Is
DUGG, yoghurt-is 64 (127) 11,5 (24) 1,5 (2,5) Hennig-Olsen

 

Tallene er hentet fra produsentene, med forbehold og endringer. Tallene er rundet opp til nærmeste halve.